vrijdag 1 november 2013

Het ultieme Sinterklaas-artikel 4

4. VIER HET ANDERS: TOEKOMST VAN SINT
Een nieuw verhaal. Of dat gaat werken? Het zou gedeeld dienen te zijn. De deelnemers moeten erin geloven om het uit te kunnen dragen. Inhoudelijk gezien vereist dat heel wat wijsheid! Hoe kan Sint een voorbeeld zijn/blijven (en hoe niet meer)? Zoals gezegd is er m.i. geen sprake van allesomvattende centrale aansturing maar toch wel van een officiёle Sint. Maar ook die is onderhevig aan onderafdelingen, gemeentes voeren eigen beleid. Hoe passen we dat aan? Grappig genoeg staat Sint zelf symbool voor de verdeling van macht in de wereld.

NIEUWE TEKSTEN
DUS in het kader van de grote Sint Schrijfwedstrijd: schrijf een nieuw Sintverhaal! Wie dropt die wedstrijd? En er is meer goed nieuws. Hoewel ik het begrijp als bewustere nedernegers een hekel hebben aan sinterklaasliedjes zijn er ook volksstammen mee opgevoed die dit deden in een opgewekte stemming. Je kan WEL door gaan met zingen! We kunnen de melodien van de bestaande nummers gewoon houden en enige aanpassingen plegen.We veranderen gewoon de tekst. Bvb:

Het heerleuk avondje is gekomen, het avondje van Sint Speculaas/ Creaklaas/ je eigen naam
Vol verwachting klopt mijn hart G. Wie de roe er koek krijgt, wie de garde wat smarties
Eerluk zullen we alles delen: ik een beetje meer dan jij iedereen genoeg, ja dat is fijn!


Ahaha, hier die uitwijding. De volgende liedjes zijn een soort standaard sinterklaasrepertoire. De takel des tijds doorstaan en ingegraveerd in het Neerlands massabewustzijn. Met tegelijkertengels enige liedjes-analyse:
1. 'Zie ginds komt de stoomboot heli'
Zie ginds komt de HELI uit Utrecht weer aan!
Hij brengt ons Sint Nicolaas SPECULAAS, ik zie hem al bestaan.
Hoe huppelt zijn paardje SINTSTIER het laadruim op en neer,
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...

Dus Sint Speculaas komt voortaan uit Utrecht. Handig centraal. Die koning van Spanje hebben we nou wel genoeg ge-eerd. Wat mij betreft was die beker de laatste keer. OLEEE!!! Met de heli. Stoomboort naar de sloop. Was wel nostalgisch maar zwaar verouderd, niet milieuvriendeluk genoeg meer. Ook het paard is vervangen. Met dank aan Partij voor de Dieren. Door een mechanische stier, de SINTSTIER. Lekkel stoer! Met fluweel bekleed en blingblingdingetjes.
Zijn knecht WERKNEMER staat te lachen en roeptoetert ons reeds toe:
Wie goed is krijgt lekkers; wie stout is: geen poep!/een boete?
Oh, lieve Sint Speculaas kom ook eens bij mij
en rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij!

Je hoort Sint Speculaas al aankomen. Op zijn mechanische stier. Verheug je! Ook deze Sint is maar tijdelijk terug in het land. De rest van het jaar is ie op sprokkeltocht. Door de hele wereld heen kado’s verzamelend. Voor de vrienden van zijn eigen land. Of dienen we zelfs te reflecteren op WAAR Sint Z´N SPULLEN vandaanhaalt??

2. HIJ KOMT, HIJ KOMT,
HIJ KOMT, HIJ KOMT, de lieve goede Sint,
mijn beste vriend, jouw beste vriend, de vriend van ieder kind.
..
HO! Wat een bullshit eigenlijk. Mijn beste vriend is hij nooit geweest. Het is niet gelukt mij dat te laten geloven. Bedoel: je ziet ‘m vooral op afstand,  spreekt Hem amper, en dan zou dat je beste vriend zijn? Aardig vaag!! Als je Hem in de kindergeest al programmeert voorstelt als beste vriend, dan begrijp ik wel dat mensen hem heftig verdedigen.

3. SINTERKLAAS KAPOENTJE,
Sinterklaas kapoentje,
Gooi wat in mijn schoentje,
Gooi wat in mijn laarsje,
Dank je Sinterklaasje!
Houden?!
Sommige mooie liedjes behoeven goedgelukkig slechts lichte aanpassing:

4. HOOR DE WIND WAAIT DOOR DE BOMEN.
Hier in huis zelfs waait de wind.
Zou de goede Sint nog komen,
Nu hij 't weer zo lelijk vindt. Nu hij 't weer zo lelijk vindt.
Ja, hij rijdt in donk're nachten
Op zijn SINTSTIER, oh zo snel.
Als hij wist hoe wij welwillend wachten,
Ja gewis, dan kwam hij wel. Ja gewis, dan kwam hij wel!


5. DAAR WORDT AAN DE DEUR GEKLOPT,
HAHAhard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn?

Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart ALS roet,
'k Meen het toch goed.

Want ik kom van Sinterklaas, Sinterklaas, Sinterklaas.

'k Heb voor jou, m'n kleine baas, moois in mijn zak.
Aj, effe ingrijpǔh. Zwarte Piet wordt in dit liedje zoals gezegd gedefinieerd als zijnde zwart ALS roet. Niet van roet. Bovendien zijn ze volgens mij veel zwarter en glimmender dan dat een roetdoop je aan zou smeren. EN in de tegenwoordige tijd zelfs niet vrij van pedofilie-asociatie. Wou deze daarom maar afschaffen. Of juist bewaren als voorbeeld houden van de OUDE Z.P. † 2013
Vooruit een gezellige meebrullert:
6. SINTERKLAASJE KOM MAAR BINNEN MET JE SLAAF MAAT
Laat die maar dreigen strooien dan blijven we braaf.
Pieten moeten alle werk doen. Sint maakt z’n handen niet vuil, hij heeft altijd witte handschoentjes aan. Hij speelt de baas.
Misschien heeft U nog even tijd.
Voordat U weer de laan uitrijdt
Kom dan ook even bij ons aan.
En laat je SINTSTIER maar buiten staan.
En we zingen en we springen en we zijn zo blij
Want er zijn geen foute kind'ren bij


7. OP DE HOGE, HOGE DAKEN
Rijdt de bisschop met zijn knecht...

Wacht ffff. WAT doen we met die dAAken? Want die droegen namelijk in hoge mAte, bij AAn het mAgische, het wonderBAARlijke vAn SinterklAAs. Dat ie met goed gemak, hopop ze paardje over de daken heentrappelde. Mag dat ook al niet meer? Wel, waarom mag Sint wel wat wij niet mogen, behalve wanneer we dan in zijn dienst zouden staan als knecht. Als ik het doe krijg ik een boete. Verder is niet iedereen gediend van bezoekers op het dak. Of zou Sint springen teneinde de ongenode daken te vermijden? Nog gevaarlijker! Sint de Stuntman. Ik laat dit lied voorlopig cliffhangen. Toch is een bisschop als sinterbaas ook achterhaald en omstreden.
8. SINTERKLAAS IS JARIG!
Zet 'm op de stoel.
Trek hem aan ze poten.

Dan valt ie op ze smoel!
Maar dat was vroeger. Zal nu niet zo snel meer lukken.
Sinterklaas is jarig, zet ‘m-op de plee.
Laat 'm bolletjes poen uitpoepen, dan is iedereen tevree!

Sintliedje voor gevorderden, een parodie op Ezeltje Strekje
Als de kleintjes slapen, komt de goede Sint;
die de brave kind'ren 't allermeest bemint.
't Paardje, zwaar beladen, voert hij met zich voort
en zijn knecht vertelt hem wat hij heeft gehoord.
 

Toos is ongehoorzaam; Jantje wel eens lui
en de kleine Piet heeft vaak een boze bui
'k Was laatst ook ondeugend. Of hij dat ook weet?
'k Mag warempel hopen dat hij het maar vergeet!

Emodoctrinatie: fouten maskeren in angst voor straf, ipv feedbekken in liefdevolle ontvangst. Deze laatste coupletten waren al geschrapt. Zie dat bij meer liedjes: dat de laatste, ergste coupletten zijn vaker in onbruik zijn geraakt. Maar de kern van de tekst blijft dan in stand en wordt nog immer vol verwachting gezongen. Toon H. was het er oom al niet mee eens. Ik opteer hier voor een compleet nieuwe tekst!

9.  SINTERKLAAS, WIE KENT HEM NIET,
Waarschijnlijk volgeplakt met of ingepakt in copyrights, niet foppen met HENK! Dus laat deze maar zo…
Sinterklaas, wie kent hem niet?
Sinterklaas, Sinterklaas en NATUURLIJK Zwarte Piet.    (2x)
En zo leer je de kinders dat het normaal is.
Elk jaar op 5 december, krijg ik al een kleur.
Ik weet wat me te wachten staat, Een schimmel voor de deur.
Ik heb wat DRANK in huis gehaald, ik ontvang ze met een lied.
Maar het ene jaar drinken ze wel, en 't jaar daarop weer niet.

Enig commentaar: nou dan drinkt Henk alles zelf wel op. PROOST! VERDER:
De beste vrienden van ONS ALLEMAAL,
Voor altijd en eeuwig. Even royaal!

Hiermee wordt het feest als algemeen gedefinieerd. Met koninklijke associatie.
10. IkBenTochZekerSinterklaasNiet
Helemaal goed. Hoewel een paar woordjes.
Ik wil een walkman en een dagboek met een slot
En een afstandbestuurbare opblaaspop turbocompactdiscodrive maar meestal ontvang ik bot noppes

'k Wil een dure computer en een huiswerkautomaat
Hoewel ik
hormonale normale/gave wensen heb, wordt m'n vader ouder weldoener altijd kwaad
En hij wordt rood, en hij wordt rooier, hij spat bijna uit elkaar
IK BEN TOCH ZEKER SINTERKLAAS NIET
Er staat geen geldboom in m'n tuin
'k Ben Sinterklaas niet
Ik heb een negatief fortuin
Als er straks bankbiljetten groeien op m'n rug
Ben jij de eerste die het hoort
Kom dan nog maar eens terug
'k Ben Sinterklaas niet


11. O, KOM ER EENS KIJKEN
O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoentje vind,
Alles gekregen van die beste Sint.

Een pop met vlechtjes in het haar,
Een snoezig jurkje kant en klaar,
Twee kaatseballen in een net,
Een letter van banket

Daar wil ik uit authenticiteitsoverwegingen wel van afblijven. Volgende couplet kan wat aangepast worden. Deze creatieve escapade even waardig afsluiten:
O, kom er eens kijken wat ik in mijn schoenendoos vind,
Alles gekregen van die beste VRIENDIN.
Een zadel met een zweep er bij,
Een doos met stenen, ook voor mij!
Scherpe schaatsen en oh nog meer pret.
Een sierleuke letter van banket


SINTERKLAAS ALS GRAP
ORANJEPIET in z'n vrije tijd
Ludiek mag best. Niet ter verbagatellisering maar ter ontstressing. Exit Zwarte Piet, hoera voor de ORANJE variant (of andere kleurtjes). MJPA heeft gesolliciteerd en is aangenomen ende bevorderd tot Oranjepiet. Een karikaturale kleur?! Maar Oranje was toch ons verbindende gevoel!?
Oja. Hieperdepep Hiera voor de ZWARTE SINTERKLAAS! Die komt eraan!!
UPDATE ORANJE PIET
Inmiddels is Oranje Piet terecht! Gevonden op FACEBOOK
Het blijft een soort nar, de sidekick van Sint.
Ja dat Bea misschien boos wordt, moeten we er maar voor over hebben. 

ECHTE NEPSINT
En de echte nepSint? Dat is gewoon een verklede aap (over het algemeen een hele vriendelijke) blankeman in zijn rol als Sint. Daar kun je je aan storen. Daar kan je om lachen. Je mag ook gewoon terugzwaaien.
Ik heb die sinterklaas van mij allang zwartgemaakt, hij kan me rug op! En dat lijkt me best realistisch. De originele officiele Sint van Slaap/Vaak/Knaap/Sjaak/Klaas kwam immers al uit de omstreken van Turkije. Ik TRIP 'm door! En hij heet: GELUKGEVER. Nog steeds met schoorsteen!
 OF TOCH?
BETRAPT!

 DANKWOORD:
+ machtige marihuana. Dutch Shaman wiet 2013. Mijn bondgenote in creativiteit. Voor degenen die denken of willen geloven dat ik gek ben, mogelijk een extra bevestiging. Zou zeggen: kijk eens verder dan je neus lang is. Geef mij maar levendige plantenspirit in plaats van chemische dingen.
+ alle artikelschrijvers die ik gelinkt heb. Voor verdere verdieping en bewijsvoering. Laten we er samen wat beters van maken.
+++ vrienden, bekenden, het leven zelf met alle magische waanzin (zelf scheppen is veel leukerder dan kopen)

Ter ere van bewustwordingsbevordering, gezonde reflectie en maatschappelukke discussie. Mochten er copyrights in het gedrang zijn, laat het me weten dan neem ik maatregelen.

En om de boel compleet te maken natuurlijk nog een KADO

Vanzelfsprekend heeft Sint het laatste woord:
Zeg OpschepPiet, verklaarde sintje gedreven
Almachtige mijters, wat heb je nu geschreven?
Ik neem het maar met een gezonde pepernoot.
Want een ultiem artikel is nooit af hoor!

TERUG NAR DEEL 1: Het ultieme Sinterklaas-artikel 1