zaterdag 1 oktober 2016

Streepjescodepiet

Huppelkeetje!
 
ALS PDF ©©
Zonder dolluh of juist met genoeg grappen! Een creatieve oplossing voor de Pietencrisis.

Tijd voor een nieuw verhaaltje want er zijn meer elementen die inmiddels verouderd zijn. Haha dit publiceerde ik eerder 2 jaar gelee op m’n verjaardag. Nu met enige update en verbetering.

Inmiddels hebben veel huizen geeneens schoorstenen meer! Oplossing daarvoor is om Pieten voortaan VIA DE COMPUTER te laten komen. Die staan WEL in zowat elk huis en zoniet zijn er altijd wel computerverwante apparaten waar ze noodgedwongen gebruik van kunnen maken.

De stoomboot was destijds modern, nu een milieuvervuilend onding. Sint en zijn vrijwilligers kunnen tegenwoordig beter per helicopter in het land landen.

Piet is een symbool van onvrede geworden. Zwarte Piet is een relikwie van het slavernijverleden, hoewel er meerdere facetten aan vastzitten. Zoals o.m. Arnold-Jan Scheer terecht laat zien. Punt is dat de aankleding en rol van Z.P. wel degelijk ge-ent zijn op het huisslaafje van toen. Toen was dit een statussymbool voor de rijkeluitjes.
Anderen willen Piet nu nog zwarter maken. Als toonbeeld van cultureel erfgoed, aldus wil men dit zelfs geregistreerd zien. Maar wat voor cultureel erfgoed, wat is de identiteit erachter? Een Nederlanderschap dat het slavernijverleden nog immer wegmoffelt in een hoekje van het Oosterpark. Compleet met Christelijke sprekers die zeuren over vergeving bij voorbaat (waarmee een bewustwordingsproces (over aard, omvang en opbrengsten) wordt afgedekt) en officiëlen die nogmaals hun riedeltje herhalen over een schandvlek of zwarte pagina, terwijl toch duidelijker verdedigd mag worden dat deze slavernij een rode draad binnen de economie betrof. Een schrijnend voorbeeld van dubbele moraal. Bedoel: W.O.2 wordt nog altijd ieder jaar mainstream herdacht.

De roe was al weg. Het concept van knechtschap is ook uit de tijd. De Nieuwe Pieten zijn vrijwilligers.

Ik dacht aan Oranje Piet als symbool van verbindende kleur maar ook dat is verre van onomstreden. Regenboogpieten zijn prima! In een regenboog zit geen zwart. Een witte Piet is wellicht ook te doorzichtig. Paars, geel, groen, blauw, roze en oranje of knalrood: er is kleurkeuze zat. Het ligt er maar net aan op welke bitwave ze zitten. Streepjescodepiet is commercieel verantwoord. En er zijn vele andere creatieve mogelukheden waardoor medespelers nog meer eigen invulling kunnen geven.

Liegen tegen kinderen is het feest toch al! Te zien als een test om dit te doorzien. Je hoeft er trouwens niet perse over te liegen tegen je kids, maar dat is weer een andere discussie. Of Sint buiten kijf staat is voor mij overigens ook discutabel. Want waar komen al die kado’s vandaan? Uit lageloonlanden?? Met een plastic afvalberg op de koop toe??? Sint staat voor mij in essentie voor de spirit van vrijgevigheid. En delen van (confronterende) creativiteit.

Wie ben ik? Begon als Sinterklaasverslaafde. Voor mij en vele anderen was het een van de mooiste dagen van het jaar: met kado’s, spanning en verrassing, creativiteit uitleven. Heb zelf geen Sinterklaastrauma; sterker nog: toen ik erachter kwam dat m’n ouders zelf voor Sint speelden, heb ik het spelletje nog een paar jaar meegespeeld omdat ik dan dacht meer kado’s te kunnen krijgen.

Toen ik later in AMS kwam wonen, vertelde een Surinaamse makker mij dat Sinterklaas een slavendrijver is. Ik dacht: inderdaad je hebt gelijk. Dat aspect zit er ook aan vast. Al voor de actie van o.m. Q.G. en J.A. was er hier in de buurt (Ganzenhoef) een discussiebijeenkomst over het gebeuren waar ik ook m’n zegje deed. Ik sympathiseerde met de anti-pieten-lobby. Inmiddels is er van beide kampen veel weerwoord gekomen. In mijn waarneming is daarbij van beide kanten sprake van dogmatisch gedrag. Waarmee ik bedoel dat beide zijden te vaak geloven het hele gelijk aan hun kant te hebben.

Zwarte Piet is racisme” is een prima stelling om discussie uit te lokken. Maar het is geen absolute waarheid. Punt is namelijk dat mensen er meestal, bijna altijd, geen racistische bedoelingen mee hebben. Die worden met de stelling wel als racist weggezet. Ik vind die nuance belangrijk want als er geen ruimte is voor nuance betekent dat einde discussie. Dan wil je de ander alleen overrulen.

Voor mij is het een schande voor nationaal bewustzijn als deze fittie niet creatief opgelost kan worre.

VREDE VOORSPOED,
StreepjescodePiet